Vad gör man med alla saker som hamnar på ställen där de inte ska vara? Det var en av frågorna som diskuterades förra veckan på Smpl’s Facebooksida.

Pia med ett förslag: att ha uppföljning på vanan att plocka undan varje kväll, Karin och Pia skev så här:

Karin:
”Har haft korgar åt barnen i något år nu. Det brukar fungera bra att plocka ihop alla saker från vardagsrummet och lägga dem i korgen, att bära upp korgen till sitt rum är inte heller svårt. Det svåra är att packa upp korgen och lägga sakerna på sin rätta plats. Där pajar systemet och så är korgen full med saker när den egentligen borde vara nere i vardagsrummet, redo att ta upp nya grejer…”

Pia:
”Det är som Karin Landberg berättar som är faran. Att korgen förblir full. Men trägen vinner, sägs det. Så jag ska göra ett försök. Bara frågan om jag ska köpa en grej för att ha grejer i eller återanvända en låda som säkert finns hemma…
Brita Hahne, det är rutinen som kan ta tid att skapa. Visst kommer vi att köra den här utmaningen ett varv till om ett halvår eller så? ! Alltid bra att ha en uppföljning för att utvärdera och kanske få en påminnelse om den där rutinen vi ska hålla fast vid.”

Självklart hjälper jag och Smpl till :)! Att ha någon att rapportera till gör det alltid lättare att hålla ut och lyckas. Skrolla ner för mitt förslag till tillvägagångssätt.

Facebookinlägget med kommentarer hittar du på Smpl’s facebooksida.

 

Så här kan ni komma igång med den nya vanan: 

  1. Skapa en korg till varje familjemedlem.
  2. Märk korgarna med namn/porträtt, involvera barnen med att skriva sina egna etiketter (för att få dem involverade).
    http-::digthisdesign.net:
    Bilden kommer från digthisdesign.net
  3. Skapa en plats där alla i familjen kan se framstegen (en anslagstavla, kalender med allas namn eller en burk för varje familjemedlen med en kula för varje godkänd dag).
    Chalkboard
  4. Kom överens om reglerna med HELA familjen och utse en domare som bedömer kvalitén på resultatet (har man bara tömt korgen i ett hörn eller har man verkligen lagt tillbaks sakerna på sin plats?), domaren kan man växla veckovis.
  5. Notera resultatet varje morgon, skriv upp om familjemedlemmen lyckats tömma korgen och lägga sakerna på sin plats eller inte (här går det bra att använda symboler som stjärnor, glada gubbar etc.)
  6. Utvärdera era framsteg en gång i veckan till exempel fredagar. Den som får flest godkänt/glada gubbar/stjärnor vinner.
    Vinsten kan till exempel vara att personen får betstämma middagen, filmen eller en annan aktivitet för helgen, eller varför inte dra ett ”presentkort” med tjänster som någon annan i familjen får utföra åt vinnaren?

Anmälan till utmaningen sker genom att rapportera följande i kommentarsfältet nedan:

  1. När ni ska börja den nya vanan.
  2. Vilka/hur många som är med.
  3. Spelregler (kortfattat tex; Vad är godkänt resultat, hur ofta och när sker utvärdering/utses vinnaren? När utses ny domare?)
  4. Framgång, hur går det för er? Ni rapporterar enligt det det intervall ni sagt i punkt 3.
  5. När ni det har gått en månad rapporterar ni en utvärdering av hur det har gått för er i hela utmaningen.

Självklart går det också bra att ställa frågor, föra dialog om utmaningar och ge tips till de andra som är med i utmaningen :).

Lycka till! 

//Brita[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]