• Använd presentkortet du fått.
    Presentkortet blir nämligen värdelöst om affären går i konkurs eller lägger ner. Det börjar bli allt vanligare att butiker lägger ned och försvinner.
  • Läs alltid avtalet innan du skriver på något.
  • Ha inte så bråttom vid köp. Tänk efter före, behöver du det verkligen?
  • Spara kvittot!
    Släng det inte i affären. Du måste ju kunna visa att du inte stulit varorna. Spara kvittot i någon låda. Det är värt det. Att ha kvar kvittot är förutsättningen för att du ska få de rättigheter du faktiskt har.
  • Betala hyran!
    Har du lite pengar ska du alltid prioritera hyran. Då har du i alla fall någonstans att bo. Kan du inte betala en räkning ska du alltid kontakta det aktuella företaget. Kanske kan ni göra upp en betalningsplan.
  • Betala räkningar i tid.
    De skickas tidigt till inkasso och de skickar inte alltid en påminnelse avgift.
  • Teckna en hemförsäkring när du flyttar hemifrån.
    Skulle det till exempel börja brinna kan det i värsta fall hända att du förlorar allt.
  • Var noga med att kolla upp vilka tilläggsförsäkringar du verkligen är i behov av när du till exempel köper en ny tv eller dator. Försäkringar är dyra. Kanske är du inte behov av drulleförsäkringen, kanske täcker din hemförsäkring.
  • Ibland händer det att folk får något hemskickat som de inte beställt.
    Strunta inte bara i att betala, fakturan kan lätt växa till en högre skuld, utan försök istället komma till rätta med problemet. Kontakta gärna din kommunala konsumentvägledare. De kan hjälpa till att lösa sådana här betalningar där det inte finns något påskrivet avtal.

Källa: Ung Konsument

Bilden kommer från Axfood