Förberedelse är A och O när det kommer till att lyckas med rensningen.
När man flyttar har man chansen att göra en nystart i livet och göra sig av med saker som inte används, inte passar in eller som du inte vill ha kvar.
Visste du att
80% av de saker vi äger använder vi inte
Att rensa kan vara jobbigt känslomässigt och praktiskt men med en tydlig plan så kan det gå lättare.
Mina 5 bästa tips för att öka dina chanser att lyckas med rensningen, det här ska du förbereda innan du börjar rensa:
- Boka in en tid då du ska utföra rensningen och se till att inte bli störd under tiden (stäng av telefoner, e-post, Facebook etc.).
- Skriv ner hur många per sort som du ska behålla (t.ex. 3 par jeans, 5 T-shirts, 7 skjortor, 1 skruvdragare)
- Skriv 5 lappar med texten:
SPARA, SLÄNG, GE BORT, SÄLJ, VET EJ, ANNAN PLATS
(vet ej är till för att du inte ska stanna upp i rensandet, denna hög gås igenom igen efter du är klar med det andra). - Skriv upp följande stödfrågor på en fusklapp som du kan titta på om du kör fast:
- Har jag användning för den? Hur troligt är det att jag kommer att använda den.
- Är den värd min tid och energi att underhålla, damma, flytta på?
- Behöver jag den verkligen?
- Passar den mig/passar den in i mitt hem?
- Älskar jag den eller finns det någon som skulle uppskatta den mer än jag.
- Se till att du har alla saker (till exempel; soppåsar, rengöringsmedel, trasa etc.) hemma som du behöver till rensningen och väl förberedda så att det inte blir ett hinder för dig.
Lycka till!
//Brita Hahne, Enkelhetskonsult och grundare till Smpl – Organiserad enkelhet
Ladda ner och skriv ut checklistor och verktyg

Som medlem hos Smpl har du tillgång till checklistor och verktyg som hjälper dig i rensningen och att skapa ordning hemma.
Logga in för att se checklistor och verktyg nedan.
[wcm_restrict plans=”medlemskap”]
Medlemsförmån:
[/wcm_restrict]
Vill du bli medlem?
Som medlem hos Smpl får du verktyg som stöttar dig i att rensa och skapa ordning.