Hitta din motivation!

Vill du också vara en sån som får tummen ur? Som springer på lätta fötter? Som inte är ett dugg sötsugen? Som sover gott varje natt? Som är nöjd med allt som livet ger?

Du har säkert känt kraften från att vara riktigt motiverad förut och idag bjuder jag på fem fenomenala tips som gör att du kan hitta den motivationen igen. Och behålla den! Oavsett vad det är du behöver motivation till.

Fem tips för hur du hittar din motivation

  1. Kom ihåg varför du vill göra det du vill göra och håll ögonen och hjärtat på det. Bäst bränsle har ett varför som känns riktigt gott i magen. Och i hjärtat! Hitta din anledning till att börja eller sluta med det du vill börja eller sluta med. Det är lättare att känna motivation om ditt varför kommer av kärlek, inte av rädsla.
  2. Välj din strid! Jepp, strid i singularis. Börja med den vana du är mest sugen på och välj en strid i taget. Hälsosamma vanor hänger ofta ihop utan att du behöver anstränga dig extra. Börjar du träna, blir du till exempel ofta medveten om vilken mat som ger bäst energi och vikten av vila.
  3. Prioritera och schemalägg och kör på det. Revidera när du märker att du har varit för tuff eller snäll i ditt schema (upp med en hand om du också tror att du kommer att ha mängder med tid till din nya vana!). Håll koll på dina ursäkter, de är bra på att luras och få dig att tro att du inte hinner, orkar eller kan. Ibland behöver vi lägga de kortsiktiga lustarna åt sidan …
  4. Gör! Vanor, oavsett om de är goda eller dåliga, kommer av de där stegen du tar varje dag, inte av jättekliven du tar sällan. Det du gör varje dag håller lågan motivationen uppe. Som du vet är fem myrsteg fler än fyra elefantkliv. När det gäller motivation är myrsteg varje dag outstanding och lättare att få till, även de dagar då motståndet är stort.
  5. Fira dina framgångar! Var din egen bästa hejarklack och fira vartenda litet steg du tar i rätt riktning. Inget steg och inget firande är för litet. Firandet kan vara en high five, en kram eller en tummen upp till din spegelbild. Genom att uppmärksamma och bekräfta dina framgångar drar du igång må bra-hormoner i kroppen och de gör att du kommer att vilja upprepa det du just har gjort. Igen och igen och igen … och vips är du en sån som får tummen ur, som springer på lätta fötter, som inte är ett dugg sötsugen, som sover gott varje natt och som är nöjd med allt som livet ger.

Så fort du tror att du är på väg att halka av banan och tappa motivationen: in på listan och välj den punkt som har störst effekt för dig just där och just då. And repeat …

Jag hejar på dig!
Kram Malin Lundskog

Malin Lundskog

Malin Lundskog är hälsoexpert med en passion för att vi ska njuta av livet medan det pågår.
Hon hjälper kloka kvinnor att skaffa goda vanor, gott mindset och gott samvete.