Går du ofta runt och tänker på saker som stör dig i det du gör just nu?  Du kanske tänker på problem, saker du behöver göra eller relationer som inte fungerar.

Så här kan du göra för att rensa huvudet från tankar:

  1. Gör det direkt.
    Om det är något du behöver göra och som du inte får glömma bort, gör det direkt.
    Kan du inte göra dem direkt, skriv ner den på din att-göra-lista och/eller planera in i kalendern när du ska göra det.
  2. Skriv ner det du tänker på och analysera tanken.
    Börja till exempel med att ställa dig följande frågor:
    Vad är det värsta/bästa som kan hända om jag väljer A? Hur tacklar jag det (i så fall)?
    Vad är det värsta/bästa som kan hända om jag väljer B? Hur tacklar jag det (i så fall)?
    Du kan även göra en plus och minuslista för att underlätta beslut.
    Skriv ner tankar
  3. Prata med någon.
    Om du inte kan lösa problemet själv, “bolla” den med någon. Att få berätta om det brukar lösa problem, ibland utav sig själv utan att den andra behöver säga något.

Vill du veta mer om hur vår hjärna fungerar i olika situationer? Exist är ett företag som drivs av specialistläkare Kristina Bähr och i hennes hjärnpodd kan du höra om hur vår och barnens hjärna fungerar i olika situationer.
>> Hjärnpodden

Lycka till! 

Har du något annat tips om hur man kan rensa hjärnan från tankar som distraherar och stör? Tveka inte att dela med dig i kommentarsfältet nedan :).