Jag, Brita Hahne, organisatör på Smpl™ går igenom hur du får bättre koll på på allt som ska göras i vardagen.
Denna föreläsning höll jag på Qoola Qvinnors resa till Kroatien i början på september 2014. Detta är en repris för de som inte kunde vara med.
Du får lära dig hur du ska hantera alla att-göra-uppgifter som kommer till dig dagligen.
Föreläsningen sänds och spelas in live lördagen 13 september kl 11.
Vill du vara och ställa frågor i direktsändningen? Klicka på denna länk så kommer du in till föreläsningen (du behöver Google+).
Varmt välkommen att delta!
Hälsningar Brita
Tack till alla som deltog i föreläsningen Live, det var 9 st totalt :).
Nedan har jag bifogat länkar till erbjudanden samt frågor & svar som kom in efter föreläsningen.
LÄNKAR TILL ERBJUDANDEN
Personlig kick-off (1200kr rabatt tom sista september 2014)
http://www.smpl.nu/personlig-organisator/#foretag
E-postkurs (100kr rabatt tom sista september 2014):
http://www.smpl.nu/qoolaqvinnor-erbjudande-2014/
Smpl inspirationsbrev
http://smpl.us6.list-manage.com/subscribe?u=b646a309416a6472c9e68a2a9&id=13c10875fa
FRÅGOR
1. Jag har en att göra lista för allt det jag ska göra både nu och större grejer, men det verkar som att du tycker att att göra listan är bara för den närmsta tiden och sedan lägger man in allt i sin kalender.
2. Ang. att göra listan, jag har svårt att ha ett ställe, ibland blir det skriftligt ibland mail dator, vad har du för råd?
3. Jag förstod inte riktigt vad du menade med referensmaterial.
SVAR:
1. Det stämmer, jag rekommenderar att hålla att-göra-listan så kort som möjligt men även notera de framtida uppgifterna någonstans, tex. kalendern, ta det som fungerar bäst för dig.
2. Försök att hitta ett ställe för att-göra-listan. Känn dig fram vad som passar bäst, det gäller att få en översikt över det som ska göras.
3. Referensmaterial är information som du kanske behöver till ett projekt eller om du tex. hittar en intressant artikel som är relevant i ditt arbete eller projekt i hemmet. För mig är det mycket bloggar och företag från USA som jobbar med det jag gör då jag tar mycket idéer därifrån.
Om du har frågor ställ dem gärna här så svarar jag :).
Jag önskar dig en fortsatt bra dag!
Hälsningar Brita
Ett par frågor till:
1. Inkommande uppgifter. Är det via mail? via handskrivna lappar? via datorutskrivna dokument som barnen har med sig hem från skolan?
HUR ser dessa uppgifter ut rent fysisk?
SVAR:
Ja, det är som du säger. Inkommande uppgifter kan komma från alla möjliga håll, kanter och former. Det gäller att få ner uppgifterna du ska göra (på ett papper, i en app eller någon annanstans) så att du får bort dem från huvudet. Uppgifter är att-göra-uppgifter och kan vara tex. Packa Saras väska med mat till picknick i morgon, städa badrummet, påbörja en uppgift på jobbet eller lämna in bilen på verkstan.
2. När jag sorterar dessa mellan de tre alternativen, är det då, på datorn i olika mappar? är det i en fysisk ”kanske” låda som jag har stående på köksbänken? är det som ska kastas att lägga i den fysiska pappersinsamlingen?
SVAR:
Det beror på vart du får in dem skulle jag säga. Är det ett mejl så är det naturliga att du har en mapp i mejlen som heter ”Referensmaterial”, ”Kanske/Kanske inte”.
Är det så att du använder en app eller papper till det som inte kommer in via mejlet så noterar du det där, välj det sätt som fungerar för dig.
Är det reklam som kommer in via brevlådan som du säger nej till kastar du det direkt i pappersåtervinningen.
Det gäller att prova sig fram vad som fungerar bäst för dig.