Ligger det posthögar och väntar på att gås igenom hemma hos dig? ”Försvinner” post och räkningar ibland?

Här följer 6 tips för en enklare och effektivare hantering av inkommande post i hemmet.

  1. Gå igenom posten direkt.
  2. Gör dig av med det som du inte ska ha kvar, lägg det direkt i pappersåtervinningen.
  3. Lägg allt du ska läsa på en bestämd plats. Läsa gör du sen.
  4. Registrera räkningarna för betalning.
    De flesta banker har en app för telefonen som du enkelt och snabbt kan scanna in dina räkningar med.
    Om du väljer att inte registrera räkningarna direkt sparar du räkningarna på ETT ställe, blanda inte ihop dem med något annat.
  5. Lägg undan det du ska spara (t.ex. försäkringsbrev eller information från Skatteverket), där de ska vara.
    Orkar du inte sortera in i pärmar/mappar direkt går det utmärkt att ha en ”Att sortera in plats”. Se till att sortera in med jämna mellanrum så det inte blir så mycket varje gång.
  6. Sist men inte minst sätt upp en Ej-reklamskylt på dörren, då spar du tid samtidigt som du gör en insats för miljön.

Observera:
Tänk på att inte fastna i att läsa reklam eller tidningar när du tar hand om posten, det gör dig distraherad från det du egentligen skulle göra; Ta hand om posten.

Lycka till mot en enklare vardag!