Naturen är det smittfria gymmet som alltid har oväntade utmaningar på lut form av lutning, vindar och väder. Träning utomhus stärker vårt immunförsvar, gör oss piggare, mer positivt inställda och är dessutom gratis. Snacka världsbäst i corona-tider!

Det här kan du träna ute i naturen

  • Du kan springa, något som kanske inte är en högoddsare i ett sådant här sammanhang. Särskilt inte när det kommer från en skribent som har born to run tatuerat på armen … En löprunda får se ut hur som helst! Den kan vara kort och lång, snabb och långsam eller både och, i backar och trappor, på klippor och stigar. Låt naturen och din kropp avgöra!
  • Du kan promenera med samma obefintliga regler som de jag nyss skrev om för löpning. Vem har sagt att du bara kan gå en gång upp för samma backe? Upp och ner upp och ner är också en promenad, eller hur?
  • Du kan styrketräna! Antingen med kroppen som enda utrustning eller med stenar eller stockar som extra belastning eller naturliga hantlar.
  • Du kan leka! Klättra i träd, klättra i berg, hoppa mellan stenar, springa slalom mellan träd, kasta macka på ett ben, gå balansgång och hoppa högt.
  • Och självklart kan du simma, dansa, cykla, vandra, paddla, ro, rida, spela fotboll och innebandy. Och. Så. Vidare.

Träning innebär en hyfsat kontrollerad form av överansträngning, där du utmanar muskler, leder och ligament lite eller mycket mer än du gör större delen av tiden i syfte att bli starkare eller i alla fall bibe-hålla den styrka du har. Och för att ha kul! En bonus med att träna utomhus är det ojämna underlaget, som tränar upp din balans och koordinationsförmåga. Utan att du märker det! Dessutom bjuder natur-gymmet på möjligheten att ta en omväg om du känner dig extra stark! Helt utan extra kostnad.

Men … hur gör jag då?

3 tips på träningspass i naturen

Vill du ha ett uppstyrt träningspass som du kan köra utomhus? Här kommer tre förslag:

  1. Löpning: Bestäm en tid eller distans för en löprunda. Innan du kommer hem ska du ha gjort tjugo korta eller tio långa fartökningar.
  2. Promenad: Bestäm var du ska gå och spela promenadbingo med dig själv, där du har en bricka med till exempel fem backar, tjugofem knäböj, tretton utfallskliv och sjutton armhävningar finns med. När alla rutor är kryssade ropar du bingo och firar med en bonusrunda.
  3. Styrketräning: Gör tre varv av femton knäböj, femton höftlyft, tio armhävningar, tio utfallssteg och tio sit ups. Är du bland stenar: använd dem som vikter när du gör knäböj och utfallssteg.

Naturen är världens bästa gym i alla lägen och i tider som dessa är den än mer ovärderlig! Och sä-songen för att sticka ut är perfekt eftersom ljuset är här och välkomnar oss.

Som vanligt: please do try this at home. Eller utomhus. Och vill du ses på Instagram för mer info på utomhusträning, använd hashtaggen #utonjut

Jag hejar på dig!
Kram Malin

Malin Lundskog

Jag hejar på dig!
Kram Malin

Malin Lundskog är hälsoexpert med en passion för att vi ska njuta av livet medan det pågår.
Hon hjälper kloka kvinnor att skaffa goda vanor, gott mindset och gott samvete.

Som en del i att skapa mångfald och variation i innehållet i bloggen har jag bjudit in personer som vill dela med sig av sin vardag, utmaningar, tips och idéer.
Vill du också dela med dig av din vardag här i bloggen? Skicka mig ett meddelande till info@smpl.nu.

//Brita Hahne, organisatör, arbetsmiljöspecialist och grundare till Smpl – Organiserad enkelhet