Singletasking eller multitasking?

Är du en person som ofta gör många saker samtidigt? Som kanske plockar ur diskmaskinen och kollar Instagram samtidigt som du steker köttbullar? Eller har många fönster öppna på datorn när du skriver en viktig text? Det är du inte ensam om. Vi är många som är mästare på multitasking. Vi är många som känner oss effektiva när vi gör många saker samtidigt.

Prestationssamhället hyllar oss när vi jonglerar med många bollar i luften, men priset vi får betala är en väldigt trött hjärna. En hjärna som gör vad den kan för att klara av vardagens utmaningar, men som inte är hållbar i längden.

Hjärnan är flexibel men klarar den av allt?

Hjärnan är extremt flexibel. Men den orkar inte hur mycket som helst. Vi utsätts dagligen för massiva mängder av intryck, och ord som ”borde” och ”måste” flåsar oss ständigt i nacken. Är hjärnan designad för att klara av den här typen av påfrestningar eller behöver vi mer singletasking?

För att vi ska må bra måste vi bli mera hjärnsmarta. Hjärnforskaren Katarina Gospic har mer än tio års erfarenhet inom området och är suverän på att förklara hur svåra saker hänger ihop.
Hon menar att problemet idag är att vi är omgivna av så mycket teknik och signaler trots att vi har samma hjärna som för 40 000 år sedan. Därför kan det ta upp till 25 minuter att återfå fokus om vi gör många saker samtidigt, vilket leder till att vi jobbar på ett ineffektivt sätt ibland, och hinner inte med det vi ska. Då blir vi också stressade. Intressant är att forskning visar att ju mer vi ägnar oss åt multitasking, desto sämre blir vi på just det. >> Till forskningen

Jobba med din hjärna, inte emot den

Vi behöver med andra ord lära oss att jobba MED hjärnan istället för att köra slut på oss. Och det finns mycket man kan göra. Kolla här:

  1. Singletasking. Öva på att göra EN sak i taget, från början till slut. Då får du bättre kvalitet på det du gör, och hjärnan mår alldeles utmärkt av att inte behöva byta fokus hela tiden. Öva på singletasking.
  2. Ska du skriva en text? Stäng ner allt annat som kan tänkas störa dig under processen och rikta all uppmärksamhet på uppgiften. Då blir resultatet förmodligen bättre än om du hela tiden blir avbruten. Hjärnan kommer åtminstone att tacka dig och du får mer energi över till annat.
  3. Prioritera. Gör det som är mest viktigt och mest bråttom först. Gör det som är viktigt men inte lika bråttom sen. Och så vidare. Om man inte uppmärksammar sitt eget beteende är det lätt hänt att man ägnar mycket tid åt sånt som varken är bråttom eller viktigt (sociala medier är en typisk tidstjuv).

Och så behöver vi prata om den viktiga vilan.

Hjärnvila

Hjärnvila lugn

Hjärnvilan, som bygger upp oss på insidan om vi bara ger den tillräckligt med utrymme. När du märker att du börjar gäspa och känna dig ofokuserad, då är det läge för en hjärnvila. En mikropaus, som är både skön och effektiv:

  • Hitta en lugn plats där du kan sätta dig ner och blunda någon minut.
  • Lyssna till dina egna andetag.
  • Fyll magen med luft och bara andas en stund i lugn och ro…

Sen kan du möta världen igen, med ny energi! Gör gärna mikropausen till en ny rutin i ditt liv. Den hjälper dig att bli mera hållbar och tar bara någon minut. Jag vet att du fixar det!

Må väl!

Du är så mycket mer än du tror. Ta tillvara det.

Pernilla Nylund
Pernilla Nylund är mental tränare och tvåbarnsmamma med stort intresse för inre hälsa och personlig utveckling.

Som en del i att skapa mångfald och variation i innehållet i bloggen har jag bjudit in väl utvalda skribenter som skriver om det de är experter på. 
Detta inlägg skrivet av Pernilla Nylund som är mental tränare och tvåbarnsmamma med stort intresse för inre hälsa och personlig utveckling.
//Brita Hahne, organisatör, arbetsmiljöspecialist och grundare till Smpl – Organiserad enkelhet