Hur får man till det där flödet som fungerar så bra att man inte tänker på det? Ibland så flyter det på så bra och man håller ordningen.

Att systematisera och förenkla behöver inte vara svårt.

Jag har jobbat med arbetsmiljö i många år och utbildat chefer inom dagligvaruhandeln, en vanlig fråga från chefer är: Hur ska vi hinna med detta med, vi har ju andra saker att göra?

Det handlar inte om att det är en extra uppgift, det handlar om att få till det så att det blir en del i vardagen, och får man till det så sparar man mycket tid och det förenklar oerhört för alla.

Inom arbetsmiljö finns det något som heter systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) och det handlar om att:

  • Undersöka verksamheten
  • Bedöma risker
  • Genomföra åtgärder
  • Följa upp åtgärder

Detta kan man översätta till hemmet på följande sätt:

  1. Undersök hemmet (Är det något som inte fungerar? Något som behöver åtgärdas? Något som irriterar?)
  2. Prioritera det som ska göras
  3. Genomför åtgärder
  4. Följ upp åtgärder (fungerar lösningen eller är det något som behöver justeras?)

Gör man det med regelbunden basis så är det lättare att hålla koll på hemmet, det som ska göras och det minskar också risken för att det blir kaos och för övermäktigt att ta tag i.

Komplicera inte, gör detta enkelt, på ett sätt som passar i er vardag. Några exempel (med modellen ovan i beaktande):

  • Åtgärda det som går att åtgärda direkt, NU.
  • Tala med varandra (mycket kan lösas genom att kommunicera med varandra).
  • Ta 10 minuter i slutet av varje dag för att tänka igenom om vad du/ni behöver göra i hemmet, skriv ner det som ska göra, vem som ska göra det och när det ska vara klart.
  • Ta en timme varje vecka med familjen och gå igenom veckan som gått och veckan som kommer.

Hur ser det ut hos er? Har ni ett annat sätt som gör att det bara “flyter på”? Berätta gärna nedan!

//Brita

P.S. Har du sett gruppen Förenklad vardag på Facebook? Där delar gruppmedlemmarna med sig av sina tips och idéer om en enklare vardag.

 

Om Smpl™:
Smpl inspirerar och hjälper dig att rensa och få en varaktig ordning och reda på saker så att du får en enklare vardag och kan fokusera på det som är viktigt.

Smpl startades av Brita Hahne 2012 och är ett nytänkande företag som erbjuder en ny tjänst och startar upp en ny bransch i Sverige.

I USA har branschen funnits sedan tidigt 80-tal och kallas där Professional Organizing. Nu erbjuder över 5000 företag i USA denna typ av tjänst.

Smpl™ erbjuder: