Som en del i att skapa mångfald och variation i innehållet i bloggen har jag bjudit in väl utvalda skribenter som skriver om det de är experter på. 
Detta inlägg skrivet av Pernilla Nylund som är mental tränare och tvåbarnsmamma med stort intresse för inre hälsa och personlig utveckling.
Vill du också dela med dig av din kunskap här i bloggen? Skicka mig ett meddelande till info@smpl.nu.
//Brita Hahne, organisatör, arbetsmiljöspecialist och grundare till Smpl – Organiserad enkelhet 

Om inte jag leder mig själv mot ett ökat välmående – vem ska då göra det?

Egentligen sysslar vi med självledarskap hela tiden. Vi gör flera tusen val varje dag, såväl medvetna som mindre medvetna. Vi leder oss själva i olika riktningar, ofta utan att tänka eller reflektera över de vardagsval vi gör. Men hur är det med val som rör den inre hälsan, din inre kondition? Hur mycket tränar du den?

I mitt arbete möter jag ofta människor som aldrig tidigare har funderat på olika typer av målsättningar när det gäller utvecklingen av det egna jaget. Som ”bara är”, och som plötsligt vaknar till en dag och undrar ”hur kunde mitt liv bli så här, vad VILL jag egentligen?”. Som under många år har varit offer för omständigheter och gärna skyllt på andra, eller på samhället, eller på chefen, för att det inte har blivit som de tänkt.

Förmodligen har du också tagit del av livsberättelser och intervjuer där människor grämer sig över att de inte vågade byta jobb när de var i arbetslivet, inte vågade säga ifrån när de upplevde orättvisa, inte ägnade mer tid åt den där kreativa sidan som fick ögonen att le och skrattet i magen att bubbla!

Medvetet självledarskap

Du KAN styra dig själv mot ett ökat välmående. Och du kan börja precis nu.
Ett medvetet självledarskap innebär att du identifierar målsättningar och leder dig själv mer aktivt längs en väg som du själv har valt, och har kunskap om att det finns mycket du kan göra för att bli mera hållbar. ”Om inte jag leder mig själv mot ett ökat välmående – vem ska då göra det?”

Du kan förändra dig själv men inte någon annan

Du behöver känna till att du kan förändra dig själv och ditt förhållningssätt till människor i din närhet, men du kan inte förändra någon annan. Hur mycket du än vill förändra din kollega eller din chef eller vem det nu kan vara, så går det inte.

Kanske har du någon i din närhet som äter av din energi. Som ger dig huvudvärk om dagen och får dig att gnissla tänder om natten? Som varken uppmuntrar, nickar gillande, eller ser på dig med ögon som visar respekt? Vad kan man göra för att må bra med såna människor i sin närhet? Jo, man kan stärka sig själv på insidan och bygga upp självkänslan i lager-på-lager. Långsiktigt och systematiskt för att det ska ske en förändring i sättet att tänka om sig själv. Du och jag är precis lika bra som alla andra (även om det inte alltid är så lätt att tänka så om sig själv).

Övningar i självledarskap

Här är några fina övningar i självledarskap som du kan köra igång med redan idag:

  • Rensa i ditt flöde

    Sluta följa människor som irriterar dig och som inte ger dig energi. Som du inte blir glad av. Alla har rätt att publicera vackra bilder, träningsbilder, kreativa projekt, bilder från resor och så vidare. Frågan du behöver ställa dig är hur du påverkas av det du ser? Om du märker att någon du följer på sociala medier irriterar dig, då ska du sluta följa den personen. Äg ditt eget flöde – du bestämmer vad som ska finnas där (och hur det ska få påverka dig).

  • Ge dig själv en bra start på dagen

    Börja varje morgon med att se dig själv i spegeln och säga ”Du är bra! Jag gillar dig!”. Det kan låta helknasigt, men vad tror du händer, omedvetet, om du får höra – VARJE DAG – att du är bra? Just det, på sikt kommer det att stärka din självbild.

  • Lär dig att säga NEJ

    Man kan säga nej på många olika sätt. ”Nej, jag hinner tyvärr inte, men jag gör det gärna imorgon”. ”Tack för att du frågade, men jag behöver tyvärr säga nej till det här…” osv. Fråga dig själv: VILL jag verkligen göra det här, eller gör jag det för någon annans skull (för att jag tror att det förväntas av mig)? Har jag de resurser som behövs just nu för att fixa det här? Om man säger nej till något så innebär det att man säger ja till bättre kvalitet på något annat. Därför skulle jag vilja påstå att det är artigt att säga nej.

  • Do more of what makes you happy

    Har du funderat på vad som ger dig energi och får dig att må bra? Har du någon skön plats där du gillar att hänga, eller någon rolig aktivitet som du gärna vill ägna dig mer åt? Identifiera det!
    Gör sedan en lista på 3-5 punkter där du funderar på varför just detta är bra för dig? Hur känns det när du får ägna dig åt det här? Skriv ner det, och ta sen en titt på din lista. Skulle mer av det här i din vardag få dig att må bättre? I så fall – HUR ska du få in mer av det här i ditt liv? Och NÄR ska du börja med det?
    Var mera ärlig mot dig själv. Det kommer du att må bra av.

Du är så mycket mer än du tror. Ta tillvara det.

Pernilla Nylund
Pernilla Nylund är mental tränare och tvåbarnsmamma med stort intresse för inre hälsa och personlig utveckling.
Självledarskap är en del i utmaningen Hållbart liv på 20 dagar.

Utmaningen Hållbart liv på 20 dagar

Smpl Challenge Hållbart liv på 20 dagar

I utmaningen guidar Brita Hahne dig med enklare uppgifter som syftar till att ta små steg mot en förenklad och förbättrad tillvaro.

Som medlem hos Smpl kan du närsomhelst starta utmaningen genom att klicka igång den under Kurser och utmaningar.

>> Till medlemsinloggning

>> Läs mer om utmaningen

>> Läs mer om medlemskap