Visste du att 80% av de dokument och information vi sparar tittar vi inte på igen ? Att rensa i e-posten kan vara en mardröm, speciellt om man har alldeles för mycket i inkorgen. Här kommer några tips på hur du håller rent i inkorgen.

  • Spara inte all information, radera så mycket som möjligt. Måste du spara det. spara ner/för över det i en mapp som du tex. kallar “Referensmaterial” eller “Projekt XX.
  • Skicka inte onödiga meddelanden, då minskar du antalet som du får tillbaks.
  • Prata direkt med personer som sitter nära istället för att skicka e-post.
  • Innan du skickar ett e-post tänk igenom syfte och mål och var tydlig med vad du vill, då minskar du risken att behöva förklara/svara på frågor i fler, efterföljande e-postmeddelanden.
  • Sträva efter att hantera e-postmeddelandet en gång, dvs. när du öppnar det, gör något med det: Radera, Svara eller Delegera.

    När du får post hem i brevlådan, händer det att du lägger tillbaks posten i brevlådan igen?

  • Avregistrera dig från nyhetsbrev som du inte läser eller inte är till nytta.
  • Skapa en regel för alla nyhetsbrev som du behöver behålla så att de kommer in i en egen “Nyhetsbrevsmapp”. Så här du går tillväga, för dig med: Mac Outlook Gmail

Sist men inte minst….

  • Ta 10 minuter i slutet av varje dag att organisera dina tankar och ditt skrivbord/hem. Då ger du morgondagen en bättre start.

Har du något bra tips för att hantera e-posten? Dela gärna med dig nedan :).

Behöver du mer hjälp/tips?
På Smpl’s föreläsning i Göteborg 7 december lär Brita Hahne dig hur du kan gå till väga för att få struktur, ordning och reda i företaget och privat. Mer information och biljetter till föreläsningen hittar du här.