Skrivbordet är en yta som ofta blir full med papper, saker och annat smått och gott.

När rensade du på skrivbordet senast? Det kanske är dags för en rensning nu?

Så här gör du:

Förbered dig

  • Besluta dig för att göra det – du ska känna dig motiverad
  • Avsätt en tid i kalendern som du ska göra detta, en tid då du inte blir störd. Kanske tidigt på morgonen eller sen eftermiddag.
  • Dagen innan, se till att du har följande på plats när du börjar:
    • Papperskorg (som inte är överfull)
    • En plats att lägga papper som ska återvinnas.
    • En dammtrasa
    • Dagen innan: Se till att du har följande på plats när du börjar:
  • På dagen, stäng av mobiltelefon och mejl, stäng dörren om möjligt.

Rensa på 60 minuter
Ta en förebild innan du sätter igång för att se hur duktig du varit när du är klar.
Sätt dig ner i 3 minuter och tänk igenom vad du ska göra och hur mycket du ska ha klarat av efter en timme.

0-10 min

  • Töm skrivbordet på allt löst, papper, pennor, tillbehör etc.
  • Torka av skrivbordet

10-30 min 
Gå igenom allt och lägg dem i kategorierna:

  • Ha kvar
    – Det som du behöver för att göra ditt jobb.
    – Kategorisera det du ska ha kvar i underkategorier om tex. att-göra-uppgifter, offerter, avtal, tidningar, broschyrer, projekt, möten etc., pennor, kontorstillbehör. Sortera på ett sätt som du förstår och som fungerar i din jobbvardag.
  • Återlämna
    – Det som inte är ditt och som du ska lämna tillbaks.
  • Återvinn/släng/ge bort
    – Det som finns i digital form behöver du inte ha kvar i pappersform (avtal med underskrifter sparar du).
    – Om du har dubbelt av något, gör dig av med dubbletten.
    – Det som du inte har tittat i/på ett år.
    – Tidningar/Magasin som du inte vet varför du sparat.

Fallgrop att vara uppmärksam på:

warning-sign

I detta steg är det lätt att fastna, man kanske hittar en intressant artikel eller en tidning och börjar läsa igenom det istället, lägg det istället i en ”att läsa igenom-hög-senare”.

 

 

 

 

30-50 min

  • Sortera in det du ska ha kvar där de hör hemma, t.ex. i pärmar, tidningshållare, i pennstället.
  • Behåll det som du håller på med just nu på skrivbordet i t.ex. i brevkorgar eller plastmappar.

brevkorg

50-60 min

  • Töm papperskorgen och lägg papper/annat i återvinningen.
  • Ta en efterbild.
  • Reflektera över vad du har åstadkommit.
  • Lämna tillbaks de saker som inte är dina.

 

5 Smpl tips för att inte hamna i oreda igen:

  1. Ta bort en sak eller två för varje ny sak du köper eller lägger till.
  2. Ge alla saker och dokument ett hem/ en plats.
  3. Märk mappar, lådor, hyllor och burkar med innehållet.
  4. Lägg tillbaks saker och dokument på sin plats.
  5. Ta 10 minuter i slutet av varje dag för att organisera dina tankar och ditt skrivbord/dina dokument. Då ger du morgondagen en bättre start.

Lycka till!