– Jaha, du har eget företag, då jobbar du hela tiden va?

Jo, lite så är ofta responsen när man diskuterar sin vardag med familj, vänner och kollegor. Och det ligger helt klart sanning i det, annars skulle inte responsen vara som den är.

Det finns oändligt många grejer man kan göra för att förbättra sitt nya företag, men tyvärr har dygnet bara 24 timmar.
Och man måste trots allt vara med familjen och sova för att fungera som människa. Så vad gör man? Alla har sin egen approach, nedan är min.

Jag och min fru har alltså startat en webshop, Nordic Design Hub, från vårt radhus i Stockholm. När vi renoverade såg vi till att bygga ett funktionellt kontor och plats för lager finns det gott om på vinden.

Som nyföretagare online är just flexibiliteten en fördel som vi utnyttjar fullt ut. Däribland chansen att sänka kostnaderna genom att starta hemma till att börja med.

Av oss två så arbetar jag mestadels med hemsidan och marknadsföring på internet. Jag läser också på Twitter samt pratar med folk och får därigenom, på gott och ont, en “miljon” idéer om vad jag kan göra på hemsidan och hur vi kan marknadsföra oss.
Resultatet är att jag har en excel-lista med ungefär 60 olika arbetsmoment som jag tycker är värda att göra. Vissa måste jag jobba med kontinuerligt och vissa är engångsgrejer. Så jag måste prioritera, dessa 60 grejer kan jag omöjligen göra på samma gång.

123

Därför har jag skapat ett eget litet prioriteringssystem där jag poängsätter varje rad med arbetsmoment, 1, 2 eller 3, där 1 är viktigast medans 3 kan vänta tills jag får tid. När jag började med listan blev det allt för många ettor. Så tillbaka till tankesmedjan, mycket är viktigt när man startar eget. Men man kan omöjligen göra allt samtidigt.

Så vad är viktigt när man startar eget? Det finns väl bara ett svar, kunder.
Har du något att sälja på ett strukturerat sätt, så behöver du kunder, kunder och mer kunder. Därför finns det numera få punkter med prio 1 på min lista som inte handlar om att dra in fler besökare och potentiella kunder. Jag tror detta gäller för de flesta nyföretagare.

Det gäller att förenkla för sig själv, strukturera och göra i ordning, komma på vad som är viktigt. Och i de flesta fall när man är redo för business, så handlar det om att ständigt marknadsföra sitt företag, att få det att växa. Saker säljer inte sig själv, man får onekligen jobba hårt för framgång.

Så gör jag. Hoppas det ger dig, som läser detta, något.

//Oscar, Nordic Design Hub

Vill du också gästblogga? Läs mer om hur det går till i inlägget Gästbloggare sökes