Det är många som frågar mig om vart jag har lärt mig att strukturera och organisera. Jag brukar svara att ”det bara finns där”, men visst jag har övat upp min förmåga genom åren.

Att strukturera och organisera har funnits med mig enda sen barndomen. Allt från att arrangera stenar i naturen, läsa böcker om att städa och skapa ordning, till att organisera kläder och blommor i våra ”butiker”.

Leka-affär
Bilden ovan kommer från Livet i Villa Villekulla.

Under tonåren utbildade jag mig till kock och där fick jag lära mig hur viktig ordning och reda är för ett väl fungerande kök och goda maträtter.
Efter det jobbade jag på The Place som var den första restaurangen i Göteborg som fick en stjärna i Guide Michelin. På The Place jobbade jag som fiskkock och fick uppleva att VARJE sekund räknas och att oerhört mycket tid kan sparas med struktur och ordning.

På nästan alla jobb har jag arbetat med att strukturera och organisera och leda arbetet: Kock, Koordinator, Allt-i-allo, Databasadministratör, Analytiker, HR konsult, Projektledare, Business Process Specialist och HR Specialist.

Nu när jag tänker tillbaks så har nästan alla jobb som jag har haft varit mer eller mindre i kaos eller helt nya tjänster och jag har strukturerat tjänsten och arbetet utifrån företagets verksamhet, när det sen blivit ”förvaltning” har jag tröttnat och sökt mig vidare.

Så jag kan nog säga att jag älskar kaos, eller rättare sagt: Jag älskar att skapa struktur och ordning ur kaos!

Tillbaka till min kockutbildning….

I köket finns en arbetsuppgift som heter Mise en Place, det definieras så här av Wikipedia:
”Mise en place är ett franskt uttryck som betyder “allt på plats” och är ett sätt att förbereda för matlagning som innebär att man ser till att alla ingredienser och redskap som behövs finns tillgängliga och är i ordning innan matlagningen. Mise en place är en del av förberedelsen för alla proffskockar.”

Jag tänker…
Om man vill bli proffs i att hantera sin vardag, varför inte göra en Mise en Place regelbundet i sin vardag? Som en förberedelse inför morgondagens utmaningar?

Jag brukar prata om att alla saker ska ha sin plats i hemmet eller på kontoret.

Jag föreslår att man varje dag, precis innan man slutar jobbet eller går och lägger sig, lägger tillbaks saker på sin plats och plockar ihop det som man ska ha under morgondagen, tex. gymkläder, mötesagenda, barnens matsäck etc.

Till sist vill jag nämna de 3 saker som jag uppskattar mest med att ha struktur och ordning i vardagen:

  1. Jag hittar saker när jag behöver dem och slösar inte tid på att leta efter dem (jag blir effektivare i min vardag)
  2. Jag har en allmän känsla av lugn och ro, jag har koll.
  3. Mitt hem ger mig energi och är alltid redo för spontana besök av vänner.

Vill du veta mer om Mise en Place och dess fördelar kan du läsa i mitt tidigare inlägg om min tid på lyxrestaurang The Place i Göteborg.

Ta hand om dig, din tid och dina vänner :)!

//Brita Hahne, Organisatör och grundare till Smpl