Igår var jag på den Stora Trenddagen 2019 som hålls av Stefan Nilsson, mer kallad Trendstefan.

Över 700 personer deltog i Stockholm. Publiken var en bladning av inredare, influencers, journalister, “bara” intresserade och företagare.

Trenderna som presenterades  var dels vilka färger och tillbehör man ska inreda med, men också hur vi kommer bete oss under 2019, vad vi kommer sluta med och börja med.

Vad är en trend?

Innan jag går vidare ska jag försöka förklara vad en trend är (jag gör det inte lika bra som Stefan 😉 ):
1. “Trendsetters” är de fåtal personer som börjar en kommande trend.
2. Fler “hakar på” Trendsetters och det skapas “ringar på vattnet”.
3. När cirkeln är stor nog är det en trend.

Så här förklarar Karl Lagerfeld trend:

Trendy is the last stage before tacky

Hur länge en trend varar varierar, men som Stefan brukar säga: “När det har nått ICA är det ingen trend längre”.

Det stora som jag tar med mig från Stora Trenddagen är att 2019 är hållbarhetens år!

Ett axplock av trenderna 2019

  • Konsumtionen kommer minska drastiskt, butiker kommer behöva slå igen. Vi lappar och lagar och tänker på miljön istället.
  • Vi gör digital detox. Istället träffar människor och går på interaktiva kurser.
  • Inköp av nya bostäder och kök minska drastiskt (som Stefan sa: Inte ETT nytt kök kommer säljas under 2019)
  • I köket har vi gärna öppna hyllor.
    Råd från mig är att inte ha öppna hyllor med porslin, fett och damm samlas gärna på saker i köket och du behöver städa oftare.
  • Vi inreder med textilier, massor av textilier.
  • Influencers kommer försvinna om 2-3 år då majoriteten av företag anser att de opålitliga/de inte går att styra, och på så sätt kan influencers göra mer skada än nytta. Detta har att göra med Block Chain, en technologi som, på ett enkelt sätt, säkerställer kvalitén i det som delas på internet.

Ett varningens finger lyftes under Stora Trenddagen:

  • Var uppmärksam på begreppet “Climate Positive”. Begreppet används idag av IKEA, H&M och Max och innebär att minska utsläpp och att plantera träd. Det tar inte hänsyn till andra hållbarhetsåtgärder som till exempel att producera hållbara produkter, minska plast, förbättra arbetsförhållanden och minska svinn.
    Detta är Climate Positive:
    1. Mäta alla utsläpp
    2. Minska utsläpp
    3. Plantera träd
  • H&M kommer inte finnas kvar om 10 år, det var Trendstefan tvärsäker på.
    Jag tänker så här, om H&M fortsätter som de gör idag är sannolikheten att de slår igen om 10 år väldigt hög. Det behövs en kovändning för en mer hållbar produktion och ökad kvalité för att de ska överleva.

Vilken av trenderna kommer du anamma under 2019? Dela gärna med dig av dina tankar och funderingar!

Bilden till inlägget är från Stora Trenddagen och visar 3 av 5 inrednings/färgtrender 2019:

  1. Witch Craft
  2. Resting Neutrals
  3. Evolving Elvis

Produkter som förenklar din vardag