Det är alltid skönt att ha ett rensat skrivbord, du får bättre koll och sparar både tid och energi.

GÖR SÅ HÄR:

1. Förbered dig
Calendar-100

  • Besluta dig för att göra det – du ska känna dig motiverad
  • Gör det direkt eller avsätt en tid i kalendern den närmsta tiden. Se till att det är en tid som du vet att du inte blir störd, kanske tidigt på morgonen eller sen eftermiddag.

 

2. Dagen innan rensningen

Recycle Sign-100 Empty Trash-100

Se till att du har följande:

  • En tom papperskorg
  • En plats att lägga papper som ska återvinnas.
  • En dammtrasa

3. På rensningsdagen, innan rensningen

iPhone-100     Message-100       Camera-100

Att fixa innan du börjar:

  • Stäng av mobiltelefon
  • Stäng av e-posten
  • Stäng dörren eller sätt upp en skylt “Vänligen stör ej, fokuserad rensning pågår”
  • Ta en förebild (för att se hur duktig du varit)
  • Gå på toaletten
  • Se till att du har ett glas vatten lätt tillgängligt
  • Sätt dig ner i 3 minuter och tänk igenom vad du ska göra och hur mycket du ska ha klarat av efter en timme.

4. Rensa

0-10 min

  • Töm skrivbordet på allt papper, pennor, tillbehör etc. (datorskärm och tunga saker kan stå kvar)
  • Torka av skrivbordet

10-30 min

Gå igenom allt och lägg dem i kategorierna:

  • Ha kvar
    – Det som du behöver för att göra ditt jobb.
    – Kategorisera det du ska ha kvar i underkategorier om tex. att-göra-uppgifter, offerter, avtal, tidningar, broschyrer, projekt, möten etc., pennor, kontorstillbehör. Sortera på ett sätt som du förstår och som fungerar i din jobbvardag.
  • Återlämna
    – Det som inte är ditt och som du ska lämna tillbaks.
  • Återvinn/släng/ge bort
    Litter Disposal-100

    – Det som finns i digital form behöver du inte ha kvar i pappersform (kvitton för bokföring och avtal med underskrifter sparar du).
    – Gör dig av med dubbletter.
    – Det som du inte har tittat i/på ett år.
    – Tidningar som du inte vet varför du sparat.

Fallgrop att vara uppmärksam på:

Reading Filled-100 (1)

 

I detta steg är det lätt att fastna, man kanske hittar en intressant artikel eller en tidning och börjar läsa igenom det istället, lägg det istället i en ”att läsa igenom-hög-senare”.

 

30-50 min

  • Sortera in det du ska ha kvar där de hör hemma, t.ex. i pärmar, tidningshållare, i pennstället.
  • Behåll det som du håller på med just nu på skrivbordet i t.ex. i brevkorgar eller plastmappar.

index-a4-filing-box

Filing Box från Bookbinders Design

50-60 min

  • Töm papperskorgen och lägg papper/annat i återvinningen.
  • Ta en efterbild.
  • Reflektera över vad du har åstadkommit
  • Lämna tillbaks de saker som inte är dina.

Lycka till!

 

Vill du ha mer hjälp? 

Här kan du läsa om hur du strukturerar mappar och filer i datorn.