Idag firar Smpl ett år och jag kan vara riktigt stolt över min ettåring som jag gärna tillbringar tid med och som hör ihop med mig, vad jag brinner för, tycker är roligt och får energi av. Historien om Smpl har dock flera år på nacken.

För drygt 10 år sedan sa jag upp mig från mitt jobb som databasadministratör och analytiker för att flytta till Australien och studera. I Australien insåg jag att jag inte ville tillbaks till någon anställning utan jag ville starta eget när jag kom tillbaks till Sverige igen. Ett eget företag där jag kunde hjälpa människor till ett enklare liv.

I slutet av 2005 kom jag tillbaks till vad som kändes som ett ännu mer stressat Sverige. Jag hade lovat mig själv att vara mer spontan, umgås mer med vänner och inte vara en slav under kalendern (det var lättare sagt än gjort i en stad som Stockholm) och att jobba max 8-9 timmar per dag, 5 dagar i veckan.

Att starta eget visade sig inte vara så enkelt i Sverige och jag såg alla hinder som skatt, bokföring, byråkrati och regler framför mig. Så det blev en anställning istället och det tog inte lång tid förrän jag var inne i anställningshjulets 9-17 igen.

Det tog mig 6 år och ett par riktigt dåliga anställningar att inse att jag behövde göra en förändring för att jag skulle må bra både fysiskt och psykiskt. Varför inte passa på att göra det jag drömt om? tänkte jag.

I mitten på 2012 tog jag hjälp av en jobbcoach för att ta reda på vad jag ville jobba med, egentligen. Svaret dröjde inte länge: Struktur, ordning och reda. Det visade sig också att det är det jag har jobbat med hela mitt liv, i olika former: hotell, restaurang, databaser, HR, policys, rutiner, utbildning och koordinator.

I september 2012 började jag blogga för att känna på ämnet och 7 november 2012 tog jag steget över alla hinder och registrerade företaget: Struktur & Ordning. Sen dess har det gått som en dans!

I januari 2013 sa jag upp mig från min fasta anställning och stabila inkomst för att driva företaget på heltid.

Sen dess har företaget haft ett antal uppdrag, bl.a. följande:

  • Ordning och reda i ett arbetsmiljöprojekt för en av Sveriges största dagligvarukedja och en stor myndighet.
  • Kontorsrensning och organisering för en HR-chef.
  • Husrensning och organisering åt en barnfamilj som hela tiden föll in i samma beteende och fick oordning efter ett tag igen.
  • Garderobsrensning för en kvinna som hade tappat kontrollen.
  • Föreläsning för privatpersoner och företag.

1 september bytte företaget namn från Struktur & Ordning, som ofta förväxlades med Ordning & Reda-butikerna, till Smpl och med namnbytet kom också en ny hemsida och design. Lanseringen av namnbytet och den nya hemsidan gjordes på en konferens anordnad av Qoola Qvinnor i Kroatien.

Idag har Smpl ett antal samarbetspartners (som hjälper till med allt ifrån städning till att göra lyckade förändringar i arbetsgrupper), suveräna leverantörer, egna produkter som hjälper människor att hålla ordning och konsulter som är lika passionerade för ordning & reda som jag är.

Ett speciellt stort tack detta år till:

Anna Hagstedt, Jobbcoach
Stefan, Markus och Jenny på A New Dialogue (A ND)
Kerstion Larsson och Curt-Olof Rask, Fotograf  i Gävle
Kevin Talbot, Technical Architect/DBA & Infrastructure lead
Ulrika Nybäck, Skribent och föreläsare 
Nina Jansdotter, Coach och författare
Mats Sthåle, Sökordsstrateg, Eurovator
Maria Lindgren, Kommunikatör och skribent, Jobblust
Per Ehrenbom, HR-generalist, Willys AB
Anders Julin, Säljcoach och kock
Jessika Devert, Journalist
Siv Thuresdotter, grundare till Qoola Qvinnor
Cecilia Eliasson, Personlig tränare, Fitness by Cissan
Daniel Magnusson, Sälj- och ledarskapscoach

och sist men inte minst….
Tina Lundmark, en av mina bästa vänner och stödjare i vått och torrt.

Vill ni följa med på resan? Den 12 november kan ni träffa mig och Smpl på Kompetensmässan i Stockholm. Smpl bjuder på biljetten!

Hämta din gratisbiljett här

 

Vi ses!

Hälsningar Brita Hahne, Organisatör och Grundare

brita