Som företagare är det extra viktigt att hitta fokus på jobbet och det är du själv som håller i puckarna.

Finns det några knep för att arbeta effektivare? Att vara medveten om sitt beteende är en bra början till att hitta ordningen och balansen under arbetsdagen.

Nedan har jag listat 5 möjliga orsaker till varför du tappar fokus:

1. Du startar inte dagen med en att-göra-lista och låter andras agendor och e-postmeddelanden styra din dag.
Gör så här: Ha alltid en att-göra-lista (på ett ställe) så att du vet vad du ska göra, det underlättar för dig att hålla fokus på det du ska göra.

2. Du surfar för mycket på nätet.
Detta kan vara en riktig tidstjuv om du inte har koll på VAD du gör när du surfar.
Gör så här: Ställ dig frågan: Använder jag tiden effektivt? Letar/läser jag information som är till nytta för mitt företag och som bidrar till vinst på sista raden?

3. Du distraheras av att e-posten plingar så fort det kommer in ett nytt meddelande.
Gör så här: Låt inte andra styra din dag utan besluta dig för 3-4 tider under dagen då du ska kolla av e-posten.

4. Du dras med i att allt ska gå så snabbt och agerar nu och direkt på allt.
Gör så här: Ta det lugnt och tänk efter innan du agerar, ställ dig frågan; Bidrar detta till mitt företags mål, visioner och går det i linje med företagets strategi och värderingar?

5. Du har inte satt en tid då din jobbdag är slut (visst är det väl så att veckan innan semestern får du som mest gjort?).
Gör så här: Sätt arbetstider för dagen, det gör att du sätter press på dig själv att bli klar och du får en ledig kvalitetsstund med dig själv och/eller nära och kära.

Kom ihåg, om inte du mår bra så mår inte ditt företag bra!

Behöver du mer hjälp/tips?
Boka in en föreläsning idag, den är proppfull med konkreta verktyg, tips och idéer!
Kommande föreläsningar hittar du här.
Vill du boka in mig som föreläsare på ditt företag? Kontakta mig idag så berättar jag mer.

//Brita Hahne, Organisatör och grundare till Smpl