Appen 30/30 spar dig tid genom att hjälpa dig att fokusera.

Nu är sommaren snart över och det är dags för jobb och studier igen.

Nu är det också en perfekt tid att göra saker eller må lite bättre. Du kanske vill ha mer tid över till familj och vänner, inte känna dig så där stressad på jobbet som du gjorde innan semestern?

Här kommer 5 tips som gör att du spar tid på jobbet:

  1. Ha ordning och reda på skrivbordet och i datorn
    Varje medarbetare spenderar i genomsnitt 15 dagar per år att leta efter saker (Brothers Internationall 2011).
  2. Planera varje dag i förväg
    Om du tar dig tid att planera vad du ska göra i förväg och delar upp det i hanterbara aktiviteter kommer du att klara av mer under en kortare tid.
    Glöm inte att alltid sätta deadline för det du ska utföra.
  3. Fokusera på en uppgift i taget
    Ett flertal undersökningar visar att 30% av arbetstiden handlar om avbrott och återhämtning.
    Ett hjälpmedel är appen 30/30 som håller koll på tiden åt dig. Du lägger in uppgifter och raster och trycker play så sköter den tidtagningen åt dig.
    30-30_photo-1
  4. Skriv alltid ”Information”, ”Att göra” eller ”För beslut” i ämnesfältet i varje mejl, följt av vilket projekt/område det handlar om:
    Exempel:
    Information: Flytt om 3 månader
    Att göra: Bjuda in följande personer till möte 25 november
    För beslut: Styrelsemöte 25 oktoberSkicka tillbaks eller radera mejl där det inte tydligt framgår vad du ska göra med det.
    8 timmar per vecka spenderar vi till att hantera helt onödiga mejl, mejl vi aldrig borde fått eller hanterat (Kungliga tekniska Högskolan, 2011).
  5. Ge dig själv en belöning när du har slutfört något
    Tex. en rast, 10 min reflektionstid eller en kort promenad. Pauser gör att du får lättare att fokusera och en promenad är perfekt för att lösa problem. 

Vad är ditt tips för att spara tid?